Skip to main content

Les categorie: indexeerniet

Meer informatie

In deze vijf modulen geef ik je genoeg info om een goede start te kunnen maken met je nieuwe website of restyling daarvan. Dus ook als je al een website hebt is het zinvol om mee te doen.

Nog een keer voor de duidelijkheid. Je gaat niet in 5 dagen een website bouwen. Maar je krijgt 5 dagen lang informatie rondom het bouwen van een website. Zodat je goed voorbereid kan starten of aanpassingen aan je huidige website kan doen.

Bespaar door zelf te bouwen

Als ik een website voor een klant bouw met het YOOtheme thema dan varieert de prijs tussen de €900-2500 excl. btw. Afhankelijk van of er een ontwerp wordt meegeleverd, en of de klant zelf gaat vullen en het maatwerk wat soms nodig is.

In de training “Bouw je eigen website” krijg je alle tools om dezelfde website te bouwen die ik voor mijn klanten bouw. Uiteraard heb ik wel een opleiding als grafische ontwerper en bouw ik al meer dan 15 jaar websites. Maar als je een beetje handig bent en de lessen goed volgt kan ook jij een professionele website neerzetten. Het kost je alleen tijd en veel doorzettingsvermogen.

7. Evalueren en bijschaven

De laatste stap wordt vaak vergeten, bekijk de cijfers, ontdek waar de bottleneck zit en verbeter.

Eigenlijk is het de eerste stap.

Neem wat je ontdek mee tijdens de contactmomenten, dan kunnen we elkaar helpen door feedback te geven en suggesties voor verbetering te geven. Gebruik ook de Facebook groep om te laten zien met beeld en een link zodat we mee kunnen kijken.

De afkorting OMTM staat voor de term One Metric That Matters en is een belangrijke term met betrekking op conversie optimalisatie. Welke statistiek doet er werkelijk toe en werk je het meest efficiënt mee. BRASS en PIES weet ik even niet (nog met de studie bezig).

6. Het maken van persoonlijke connecties

Het meerendeel van de kopers is op zoek naar een persoonlijke connectie met een merk. In dit kader wordt er ook wel geschreven over relationship marketing. Hier ligt de focus op het vasthouden van een klant. Hierbij blijf je de klant voeden met waardevolle content en elke keer nieuwe functionaliteiten of lessen.

Abonnementen – producten

Het bouwen van een community past hier heel goed in. Het werken met abonnementen. Duurzame relaties. Als je hier op Googelt dan vind je hier heel veel over. Je ziet het nu zo veel, bijvoorbeeld canva, gratis om je te registreren en in de basis gratis te gebruiken. Wil je meer dan ga je over naar een betaald abonnement. Omdat je al zo lang met het programma werkt, wil je niet overstappen en weer gaan zoeken naar een online programma die wel die ene optie gratis aanbied. Je blijft en upgrade. Talloze voorbeelden zijn hier voor te noemen.

Online trainingen – Communities

In de wereld van online trainingen zie je dat er hele communities gebouwd worden. Je volgt lessen maar er is ook een forum en je ziet welke trainingen je nog meer zou kunnen volgen.

Beide zijn voorbeelden om de klant vast te houden.

Loyaliteitsprogramma’s

De kosten om een nieuwe klant te werven is vele malen groter dan een bestaande opnieuw iets te verkopen. Vandaar dat het loont om in te zetten op persoonlijke contact en het behouden van de klant. Tevreden klanten gaan ook doorverwijzen. Bied vaste klanten daarom ook altijd dezelfde aandacht die je aan nieuwe klanten zou geven en houd ze vast door ze te belonen.

5. Haal alles uit je contactmomenten

Contactmomenten zijn niet alleen digitaal. Omschrijf alle momenten waarop een klant contact met jou en je merk heeft. Wat gebeurd er op die momenten? Kan je nagaan (meten) of er gebeurd wat je graag zou willen. Kan je het verbeteren. In dit kader is het fijn als er meetbare acties zijn. Het lastige van social is dat er vaak meer mensen de updates zien maar lang niet altijd reageren. Kan je de post zo maken dat men wel doorklikt? Dat is dan meetbaar.

De pirate funnel AAARRR

De ‘pirate funnel’, uit mijn growth hacking studie met 6 stappen. Hieronder zie je 2 kolommen maar je zou er ook een 3e achter kunnen zetten met de daadwerkelijk cijfers. Op deze manier zie je waar de bottleneck zit in jouw klantreis.

In deze stap is het belangrijk dat je de statistieken er bij pakt. En ook maandelijks in de gaten houd. Ja dat is niet leukste van je werk. Maar wil je ook dat het wat oplevert dan start je met een plan en ga je meten.

Je kan het op gevoel blijven doen. Maar als je het idee krijgt dat je het allemaal voor niks doet, dan wordt het tijd voor een social media strategie.

In het tabje materialen staat een lege funnel om in te vullen.

Je weet nu via welke kanalen klanten bij je komen en waar de contactmomenten zijn. Werken deze momenten? Val je beter op dan de concurrentie? Zijn er momenten die je kan verbeteren? Heb je er een aantal gevonden waar je meer mee zou kunnen doen?

YouTube player

Waarom vul je een klantreis funnel in?

Je vult de funnel in omdat je wil weten waar je verbeteringen kan aanbrengen en zo meer conversie krijgt.

YouTube player

Clicky om te meten wie er op je website komt

Momenteel experimenteer ik met Clicky waarvoor Yoast (van de Yoast SEO) plugin een koppeling heeft gemaakt zodat je geen code in je website hoeft te plakken. Je kan een gratis account aanmaken. En dan de ID en sleutels invoeren. Hij meet in real-time en anoniem. Je kan met Clicky zien op welke pagina’s ze zijn gekomen en hoe lang ze zijn gebleven en of ze door hebben geklikt. Dit doet hetzelfde als Google Analytics. Als je daar niet mee wil werken is dit een optie.

Key Performance Indicators

Om nog even af te sluiten met een marketing term; Key Performance Indicators, bijvoorbeeld bereik, likes, reacties en klikken. Wat wil je bereiken, wie wil je bereiken, hoe ga je dat bereiken en niet te vergeten; hoe maak je dat meetbaar? Formuleer de KPI’s SMART; specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Ik vond er een artikel over met handige tips over het meten en verbeteren van social media resultaten op het blog van Emerce.

Wel goed om te onthouden, aan kijkers, likers die geen actie ondernemen heb je niet veel. Zorg altijd voor een triggerende tekst en een call-to-action.

4. Het AIDA model

AIDA dit staat voor Aandacht, Interesse, Verlangen en Actie. Om wat vollediger te zijn; vang de aandacht doordat je weet wat er bij je klant speelt. Ga vervolgens een connectie aan, zorg dat er interactie is. Stel een vraag online. Laat ze wat downloaden en schrijf er een persoonlijke boodschap bij. Houd het gesprek gaande. Interview iemand. Laat ze bellen als ze een vraag hebben. Follow Up.

In deze interactie kan je al het verlangen voeden. Laat ze weten dat jij kan helpen. Ik kan me voorstellen dat ik op dit moment een beetje in je allergie kom. Dat heb ik zelf namelijk ook. Maar wat ik heb geleerd over marketing is dat je dicht bij jezelf moet blijven. En het zeker niet een verkooppraatje moet worden waar je je ongemakkelijk bij voelt.

De laatste stap is de actie. Merk je dat het voor je klant moeilijk is om direct een duur traject te kopen? Kan je ook iets kleins aanbieden? Kunnen ze ook eerst een eendaagse doen? Is er een gratis intake? Kan je ze eerst voeden met interessante blogs? Volgens mij kan je nu ook wel voor jezelf een aantal acties verzinnen die je kan aanbieden.

Past het merk bij je klanten

Bij producten gaat het bij het kopen om een stuk identificatie met het merk. Je hebt misschien geen persoonlijk contact, maar dat is wel de behoefte van de klant. De gun factor. De reden dat ze bij jouw kopen en niet bij een grote online shop. In een persoonlijke nieuwsbrief kan je vulling geven aan jouw merk. Maar vergeet ook niet de over ons pagina. Of hoe je om gaat met klachten, vragen en reviews over je shop.

2. Wat motiveert jou klant, waar lopen ze tegen aan, waar hebben ze hulp bij nodig

Om aan te kunnen sluiten bij de behoeft van je klant moet je ze zo goed mogelijk leren kennen. Dit kan door een-op-een gesprekken. Door workshop te geven over een bepaald onderwerp. Door veel vragen te stellen en te onderzoeken.

MailChimp survey

Het is mogelijk om een vragenlijst te maken en hiermee ook de info op je abonneelijst te verrijken. Je klikt een vragenlijst bij elkaar en mailt deze naar je lijst. Of je deel hem via social media.

Hier is mijn mijn survey >>

Jobs-to-be-done

Misschien ken je de Jobs-to-be-done theorie>. De klantreis kan je best ver uitdiepen. Om het overzichtelijk te houden kan je het schematisch weergeven in drie kolommen. De rijen vul vervolgend met Job, Trigger en Uitkomst.

  • Beschrijf de klant zijn/haar process / struggle.
  • Wat triggert hen nu waarom het probleem niet opgelost kan worden?
  • Hoe ziet hun leven eruit / hoe voelen ze zich, als het probleem is opgelost? 

Een job kan verschillende invalshoeken hebben, soms

  • praktisch je moet je iets oplossen voordat je door kan met het volgende
  • emotioneel, je wilt je beter voelen
  • financieel, er is een bepaald budget waar het binnen moet passen

De uitkomsten kan je ook weer invullen in verschillende persona’s bij het kopje Behoeften en Doelen.

De 5 waaroms probleem oplossings methode

YouTube player

3. Schrijf een persona van een klant

Wat is een persona?

Een persona is een fictief persoon, een representatie van je ideale klant. Maar wel op basis van echte data, op basis van bestaande klanten. Je geeft deze persona een echte naam en het liefst zoek je er ook een foto bij om het plaatje compleet te maken.

Je zou zelfs een negatieve persona kunnen schrijven, een klant die je juist niet zou willen hebben.

Hoe gebruik je een persona?

Een persona geeft je marketing campagne een gezicht. Je stelt je zelf de vraag, zou deze persoon deze dienst of dit product afnemen? Heb je meerdere doelgroepen dan schrijf je voor elke doelgroep een persona en dat helpt je ook dat segment aan te schrijven. Je maakt je boodschap specifiek voor die doelgroep en je stuurt dan alleen naar dat segment een mailing. Of je maakt specifiek voor die doelgroep een advertentie.

Als je een bericht plaatst, is het interessant om uit te zoeken op welk kanaal en wanneer jouw ideale klant daar aanwezig is. Het simpelste is dit aan je klanten te vragen. Je kunt ook kijken naar de reacties, op welke tijdstippen en dagen wordt er het beste reageert?

Hoe maak je een persona?

Een persona creëer je door gedegen onderzoek. Je kunt je klantenlijst bij langs gaan, kies je ideale klanten en je kunt daarbuiten zoeken naar kenmerken van je ideale klant.

Een praktische methode is het beantwoorden van deze vragen:

  1. Interview een aantal van je klanten en vraag ze waarom ze bij jou kopen en wat hun bevalt aan jouw dienst of product.
  2. Ga je klantenlijst bij langs en zoek naar trends. Wat valt je op, wat zijn de overeenkomsten, op welke manier kwamen ze bij jou terecht.
  3. Heb je geen persoonlijke data van je klanten, vraag er dan naar tijdens een interview (wat lezen ze, zijn ze getrouwd, hebben ze kinderen, hoe oud zijn ze, wat voor een soort vakantie vinden ze leuk)

Bij punt 2 is het volgende van belang: hoe gedragen ze zich tijdens het proces van lead naar klant, wat is hun motivatie om voor jou te kiezen, welk doel willen ze bereiken door bij jou iets te kopen, en welke criteria gebruiken bij het beslissen van wie hun gaat helpen.

Ik heb een sjabloon gemaakt, je kan hem hieronder downloaden.

Hier gaat het om motivatie en gedrag. Waar is jouw klant naar op zoek. Waar zit de pijn. Waar zoeken ze een oplossing voor. En wat voor persoon is het. Hoe wil deze persoon geholpen worden. Hoe kan je hun overtuigen dat ze bij jou moeten zijn.

Duik helemaal in jouw ideale klant. Hiervoor doe je uiteraard onderzoek. Dat kan zijn een aantal een-op-een gesprekken met je favoriete klanten. Een vragenlijst. Het kunnen ook korte vragen zijn op de socials. Kijk naar wat bij jou past in dit geval.

Het beste kan je meerdere persona’s schrijven voor de verschillende vragen die ze kunnen hebben.

Segment

Een engels-talig programma Segment genaamd kan je ook helpen door bijvoorbeeld het beroep in te vullen. Het geeft dan weer op welke kanalen iemand zich hoogstwaarschijnlijk bevind. Heel handig als je niet de enorme budgetten hebt van mega bedrijven. Je moet je wel registreren, maar met het gratis abonnement krijg je al heel wat inzichten.

Of neem de tekst over:

1. Wie is mijn ideale klant

Achtergrond

Baan, carierepad, getrouwd, kinderen, hoeveel, leeftijd

Demografie

Man/Vrouw, leeftijd, inkomen, waar woont hij/zij

Variabelen

Voorkeur voor bellen of mailen. Type persoon: rustig, nerveus etc. Manier van communiceren.

2. Wat wil mijn ideale klant?

Welke doelen

Wat willen ze bereiken? Wat is het hoofddoel en is er nog een secundair doel?

Uitdagingen

Waar lopen ze tegen aan, wat vinden ze lastig. Kan ook iets zijn in de manier hoe zij weer met hun klanten omgaan.

Hoe kan jij helpen

Hoe kan jij deze persoon helpen met zijn/haar doelen en uitdagingen?

3. Waarom

Reviews, aanbevelingen

Schrijf hier letterlijk op wat een klant over jou en je dienstverling verteld.

Bezwaren

Welke bezwaren zou een klant hebben om niet voor jouw of jouw product te kiezen? Bijvoorbeeld: “Ik ben bang dat ik dan een heel nieuw systeem moet leren.”

4. Hoe

Je marketing boodschap

Korte omschrijving van je product of dienst. Hoe zou je het omschrijven aan jouw persona?

Je elevator pitch

Hoe zou je het verkopen. Wat zou je in het kort vertellen?

1. Het stellen van doelen

Begin met het stellen van doelen. Wat wil je bereiken met het in kaart brengen van de stappen. En wat is het uiteindelijke doel van de reis?

Bijvoorbeeld:
Je merkt dat mensen wel naar je website komen maar vervolgens niet een actie ondernemen. Er gebeurd niks, ze zijn misschien een paar minuten op je website en dan zijn ze weer weg. Waarom is dat?
En het tweede doel, je hebt een aantal coachingstrajecten die je graag wil verkopen. Maar het lijkt wel of ze geen interesse hebben.

De doelen die je dan kan stellen zijn.

a. Het in kaart brengen van de route. Op welke pagina’s komen ze binnen. Komen ze via een zoekopdracht of via iets wat gepost is op een van je socials?

b. Er voor zorgen dat ze de interactie aangaan met jouw merk. Dat kan zijn, een reactie achter laten, inschrijven voor een nieuwsbrief, informatie aanvragen. Het downloaden van een checklist.

Growth Hacking methode

Dit is de methode die ik nu aanleer in mijn studie. Ik wilde het introduceren maar hierbij moet je wel even groter denken dan alleen de klantreis. Misschien vind je het interessant, en anders laat je dit even voor wat het is. Het Business Canvas Model wordt ook genoemd. Deze wil ik nog wel een keer behandelen tijdens een sessie.

YouTube player
David Arnoux van Growth Tribe neemt je stap voor stap mee hoe je een groeimarketingproces implementeert binnen jouw organisatie. Het GROWS-proces is gebaseerd op ons oorspronkelijke growth hacking-proces en stelt teams en individuen in staat om een ​​experimentele, iteratieve benadering van groei te hanteren.

Aanmeldformulieren maken

Een aanmeldformulier zet je om verschillende redenen op een landingspagina. Dit in plaats van het doorsturen naar de contactpagina of een mailadres of telefoonnummer plaatsen.

Je creëert de mogelijkheid

  • Om een bedankpagina te maken met een upsell of vasthouden van de aandacht door nog iets onder de aandacht te brengen
  • Een meetbaar event
  • De mogelijkheid om iemand op een maillijst te zetten met een tag, en daar een automation aan te hangen.
https://www.unive.nl/

Waar moet je op letten?

  • Vraag alleen info die je nodig heb
  • Zorg dat er niks onduidelijk is (wat krijg je als je het invult en verzend)
  • Zorg voor duidelijke call-to-action, vaak kan je de buttontekst aanpassen
  • Inline placeholder tekst is mooi maar niet gebruiksvriendelijk voor schermlezers
  • Zorg dat je formulier opvalt door het oog hier naar toe te dirigeren. Persoon die naar het formulier kijkt, een pijl
  • Opvallende kleur van je button
  • Prettig invulbaar formulier, geen foutmeldingen waarvan je niet begrijpt hoe je ze moet oplossen.
  • Maak gebruik van genoeg witruimte, niet te propperig, dat werkt onrustig.

Wil je toch direct meer informatie ontvangen en past dat niet in een klein blokje?

Zorg dan naar een duidelijk knop naar een pagina waar alleen een formulier op staat. Leuke voorbeelden zijn te vinden vanuit advertenties of op pagina’s van voornamelijk business coaches.

Welke tools kan je hiervoor gebruiken?

Afhankelijk van je doel gebruik je hiervoor:

  • Gravity Forms (of vergelijkbare plugin met zelfde opties zoals MC4WP)
  • Een ingevoegd formulier van je nieuwsbrief provider

MailChimp 4 WordPress

YouTube player

Gravity Forms

Ik heb een licentie voor GF mocht je hier mee willen werken.
In de onderstaande video laat ik zien hoe je een blok aanmaakt in Gravity Forms. Hier is de koppeling al gemaakt met een API code. Dit is een premium plugin voor WordPress waar je alle soorten formulieren in kan maken. Deze kan je koppelen met MailChimp. Daarna is het mogelijk om wat er aangevinkt wordt te koppelen aan een specifieke groep.

Maar je kan ook een tag meegeven. Iets wat een abonnee niet ziet maar jij kan gebruiken om op te segmenteren of een specifieke groep te mailen.

de embed code is [gravityform id=30 title=false description=false ajax=true tabindex=49] waarbij je bij id=30 je eigen id nummer gebruikt.

YouTube player

Je eigen Linktree opzetten

Op Instagram kan je maar één link in je bio zetten. En verder worden er geen linkjes toegestaan. Je kan ze er wel inzetten, maar ze worden niet omgezet naar een linkjes. Heel onhandig. Linktree speelt hier heel handig op in. Maar heb je Linktree echt nodig?

Lees verder