Tools om mee te meten
Je weet pas wat je aan het doen bent of hoe het gaat als je gaat meten en bijhouden wat er op je website, met je nieuwsbrief en social media gebeurd.
Webpagina bezoek kan je meten met de meest simpele programma’s. Wil je ook weten wat er op de pagina zelf gebeurd dan creëer je meetpunten (linkjes en buttons en formulieren). Deze moet je punyten moet je handmatig instellen in Google Tag Manager of je kan het zien door opnames te maken met bijvoorbeeld Hotjar.
Simpele methode, zonder al te veel techniek
Gaat je dit allemaal te ver, dan kan je het ook simpel houden en handmatig bijhouden hoe mensen contact opnemen via een formulieren of mailtje. Hoeveel inschrijvingen er op je nieuwsbrief komen. En de volgers en likes per postbericht in de gaten houden.
Je mist dan wel het inzicht in de route en beslismomenten van je bezoeker en hebt ook geen zicht op waar je moet aanpassen als je geen inschrijvingen krijgt.
Je kan ook eenvoudiger programma’s gebruiken zoals Yoast SEO, Google Search Console of een statistieken programma zoals Burst.
In MailChimp heb je de rapportages (reports) om inzicht te krijgen.
Nulmeting
Begin met een nulmeting. Zo kan je later zien of jouw acties ook resultaat hebben gehad. Een nulmeting kan bijvoorbeeld zijn dat je opschrijft per social media kanaal hoeveel volgers je hebt. Voor webpagina’s kan je noteren hoeveel bezoekers er zijn.
Klantreis
Het beste is om een klantreis uit te schrijven met de contactpunten waarop je kan meten.
Een voorbeeld is
- komt binnen op pagina x
- gaan door naar een specifiek product / download iets / schrijft zich in voor de nieuwsbrief
- Ze nemen contact op
- Ze kopen iets
- Ze komen terug om nog iets te kopen
- Ze verwijzen vrienden door, geven een testimonial
Al deze punten kan je meten. En het geeft je inzicht op welk punt in de klantreis je nog moet bijschaven omdat je cijfers aangeven dat dit nog onvoldoende gebeurd.
Populaire programma’s
- Google Analytics
- Hotjar Heatmaps
- Matomo
- Clicky – deze ben ik nu zelf aan het testen
- Burst
- Google Search Console
- Google Tag Manager
Evalueren
Bedenk welke lessen je kan halen uit de rapportages. Het kan ook fijn zijn om iemand mee te laten kijken. Kan je zien dat iemand wel op je pagina komt maar ook snel weer wegklikt? Kan je zien met welke zoekterm of via welke website ze binnen kwamen? Misschien moet je boodschap nog duidelijker. Of misschien laad je pagina te langzaam en moet je kleinere afbeeldingen plaatsen.
Experimenteren
Probeer eens verschillende call-to-actions uit. Gebruik verschillende teksten. Andere afbeeldingen, of een andere kleur button. De plaats van de button op de pagina.
Verbeterpunten toepassen
Voeg kleine verbeterpunten toe. Als je aan alle knoppen tegelijk draait weet je niet welke aanpassing heeft geholpen.
Elke marketing actie zou moeten beginnen met het bekijken van de cijfers. Hoe sta je er nu voor en wat is doel in cijfers. Maak het zo concreet mogelijk. Schrijf de klantreis uit, schrijf de persona’s uit en bekijk waar in de reis je kan verbeteren om meer conversie te krijgen. En meer klanten.