Skip to main content

Les categorie: WordPress

Google Analytics

Meten = weten

Er is ontzettend veel informatie uit de Google Analytics te halen, ook als je geen expert bent. Op deze manier kan je bijvoorbeeld zien via welke route men op je website is gekomen. De verzamelde informatie vormt een goede basis voor SEO-expert om jou advies te kunnen geven. Op basis van dit advies kan jij je website verbeteren. Bijvoorbeeld door je menu aan te passen, of de pagina layout aan te passen. Ook al doe je er niet direct iets mee, dan is er straks wel data voor een SEO-onderzoek.

Heb je Google Analytics nodig?

Wat zegt de SEO expert?

SEO-specialist Rutger Steenbergen mailde:

“Ja! Een website is tegenwoordig ongelooflijk belangrijk en je wilt ook als kleine zelfstandige vindbaar zijn. Bovendien is je tijd beperkt en wil je doen wat werkt. Met een aantal simpele instellingen kan je al heel gericht meten wat er op je website gebeurd. Een bron van informatie om je website te kunnen verbeteren.
Als je in Google Analytics doelen instelt kun je dat mooi in kaart brengen. Het kan deze vragen beantwoorden

  • Wel of niet Twitteren?
  • Welke berichten op LinkedIn slaan aan?
  • Welke informatie vinden mensen interessant?
  • En wat doen ze vervolgens op de site?
  • Via welke kanalen behaal ik de beste bezoekers?
  • Heeft gastbloggen zin? En bij wie dan?
  • Welke blogs worden veel gelezen en welke niet (en zou je dus kunnen aanpassen of verwijderen)

Zonder Google Analytics schiet je met hagel. Of staar je alleen maar naar cijfertjes.  Je kan wel heel veel bezoekers hebben, maar met die kennis alleen kun je niet zo veel.
Wat doen ze op je website, dat is belangrijk. “

Wil jij vindbaar zijn, zie jij je website als hulpmiddel, als marketingtool, dan moet je ook de volgende stap nemen en ook hierin doelen stellen. Meten, en weer bijstellen. Ik merk dat de website me veel oplevert qua nieuwe aanvragen. En, ik denk dat ik er nog veel meer uit kan halen als ik er maar met regelmaat tijd voor ga vrij maken. Wellicht herken je jezelf hier wel in. Wil je er meer uithalen, plan dan nu vandaag nog een aantal momenten per maand in om doelen in te stellen, de resultaten te bekijken en je website te verbeteren. Wil je eerst meer leren of het nut van SEO en wat je zelf kan doen? Rutger geeft met regelmaat een workshop zodat je de beginselen kan leren van SEO.

Wat is SEO?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. Optimaliseren betekend verbeteren door aanpassingen te doen in je website. Waardoor je beter gevonden wordt in zoekmachines zoals Google en Bing.

Iemand zoekt op termen en zinnen, Google laat pagina’s zien die daar bij matchen. Je pagina’s optimaliseren houdt o.a. in dat jij je tekst gaat verrijken met zoektermen.

Wat mag je nooit doen?

Gebruik nooit trucjes zoals:

  • Linkjes kopen
  • Een pagina vol zetten met zoekwoorden
  • Zoekwoorden verstoppen (wit op wit)
  • Pagina’s omwisselen met een andere die goed rankt

5.0 Stijl

In deze module gaan we kijken naar het stylesheet van je website. Onder stijl kan je jouw complete huisstijl doorvoeren. Zorg dat je het volgende bij de hand hebt

  • Jouw gekozen lettertype voor kopjes en platte tekst
  • 3-5 kleurcodes

4.0 Betalingen

Er zijn veel ondernemers die de online trainingen blended aanbieden. De training gaat dan mee op de factuur voor het hele traject. Er hoeft dan niet online via de website betaald te worden.

Het meest logische is om dan te vragen aan je deelnemers/cursisten om zich registreren. Achter de schermen kan je dan per persoon de juiste training toevoegen.

Je kan ook een groep aanmaken. Het voordeel is dat je dan meerdere trainingen kan koppelen aan de groep. En je kan een groep collega’s bij elkaar zetten die unieke content krijgen. Je kan namenlijk ook pagina’s open stellen voor een groep.

Kom je er niet uit? Overleg even met mij wat het handigste is.

Zelf gebruik ik Woocommerce, Mollie en een koppeling naar MoneyBird. Volledig geautomatiseerd.

Vergeet niet per groep en training aan te geven hoe lang men toegang heeft. Zelf stel ik 1 jaar in. En om het aantal accounts binnen te perken te houden stuur ik een notificatie (ook ingebouwd) als ze langer dan een x-aantal maanden niet hebben ingelogd. Is er geen activiteit meer, dan haal ik het account offline. I.v.m. AVG zorg je dat je altijd je website up-to-date houd en alle updates bij houd.