Skip to main content

Weggever plaatsen op je website

Huidige status
Niet ingeschreven
Prijs
Gratis (met registreren en inloggen)

Een weggever op je website plaatsen doe je om iets van waarde te geven aan je lezers. Dit past in een strategie om jezelf als expert neer te zetten.

Als je een e-book, checklist of pdf wilt aanbieden als bedankje voor inschrijven op je MailChimp nieuwsbrief dan kan je heel handig deze toevoegen door hem te uploaden als afbeelding.

Let op de nuancering, want wat je weggeeft mag geen voorwaarde zijn voor de inschrijving. De volgorde in je bijschrift moet zijn. Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, update voor blogpost etc. En ontvang ook.. En dus niet je krijgt een .. als je inschrijft.

Wil je alle juridische ins & outs lezen, check dan het blog van Charlotte’s Law.

Waarom gebruik je een weggever

Met een weggever wil je graag nieuwe e-mailadressen verzamelen. Je kan dit heel algemeen doen zonder dat je ze al gaat indelen op interesse. Maar er zijn aan aantal routes die je kan kiezen en zaken waar je rekening mee moet houden.

Denk vooruit

Wil je vaker met weggevers werken of met regelmaat wisselen, dan is het wijs om een tag mee te geven zodra men zich inschrijft. De tag kan je instellen in het formulier die je aanmaakt met een WordPress plugin.

Waar wil je de weggever plaatsen?

De weggever hang je bij voorkeur aan een automatische mailing (1 click automation kan dus ook) die wordt getriggert doordat iemand op de lijst komt met een bepaalde tag.

Wat is een tag?

Een tags is iets wat jij als eigenaar van de lijst meegeeft achter de schermen. Ik als lezer zie dat niet en merk dat ook niet op.

Route 1

  1. Aanmelden via Online formulier van MailChimp, geen website nodig
  2. Bestaande abonnees krijgen melding dat ze er al op staan en kunnen zo de weggever niet krijgen
  3. Je maakt een groep aan die voor iedereen zichtbaar is en blijft (niet wenselijk). Deze moet aangevinkt worden om de automatische mail te triggeren
  4. Maak een one-click-automation campagne waar je de weggever als bestandslink onder een knop zet

Route 2

  1. Aanmelden via formulier op je website
  2. Het formulier tagged deze persoon
  3. Geschikt voor bestaande en nieuwe abonnees
  4. Ze komen op de lijst met een tag
  5. Maak een one-click-automation campagne waar je de weggever als bestandslink onder een knop zet
  6. De tag triggert deze automatische mailing die je hebt ingesteld

Waar moet ik rekening mee houden?

  • Bestaande abonnees kunnen geweigerd worden als je de MailChimp embed code of signup gebruikt
  • Tags gebruik je om orde te scheppen
  • Groepen mogen ze zelf kiezen en kunnen ze dus ook zelf wijzigen
  • MailChimp online signup is niet heel aantrekkelijk en is algemeen. Je kan geen variaties bouwen voor verschillende doelgroepen.